متاستاز استخوان در اندامهای استخوان ، ریه و کبد متداول هستند. وقتی سرطان به استخوان می رسد در این اندامها سلول های سرطانی به استخوان گسترش پیدا کرده و به متاستاز منجر میشوند.

وقتی سرطان به استخوان ها میرسد، سلول های سرطانی میتوانند تومورهای متاستازی (متاستاتیک) جدیدی تشکیل دهند. آیا در این صورت سرطان استخوان خواهیم داشت؟ خیر. هنوز بیماری شما همان سرطانی است که قبلا تشخیص داده شده بود، فقط اکنون متاستازی شده است. مثلا سرطان سینه که به استخوان گسترش یافته است، به عنوان سرطان سینه متاستازی شناخته میشود. سرطان های متاستازی در استخوان به عنوان متاستاز استخوان نیز خوانده میشوند.

در اینجا انواع سرطان هایی که احتمال متاستاز آنها به استخوان بیشتر است و درمان های آن آمده است:

متاستاز استخوان: سرطان هایی که معمولا به استخوان گسترش می یابند

حدود سه مورد از هر چهار مورد متاستاز استخوان از تومورهایی ناشی میشود که در سینه، پروستات، سرطان ریه متاستاز به استخوان یا متاستاز سرطان کلیه به استخوان قرار دارند. تقریبا هفتاد درصد از افرادی که سرطان پیشرفته سینه یا پروستات دارند، دچار متاستاز استخوان میشوند؛ استخوان معمولا اولین ناحیه متاستاز در این سرطان ها است.

متاستاز استخوان

چگونه و چرا سرطان ها به استخوان متاستاز میدهند؟

گسترش سرطان به استخوان فرایند پیچیده ای است که پزشکان تازه شروع به درک و شناخت آن کرده اند. متاستاز معمولا شامل فرایندهای زیر می باشد:

سلول های سرطانی به بافت های طبیعی مجاور حمله میکنند سپس از طریق دیوارهای رگهای خونی یا لنفاوی مجاور جا به جا شده و از طریق سیستم لنفاوی و جریان خون در گردش قرار میگیرند و به بخشهای دیگر بدن میرسند. پس از توقف در رگ های خونی کوچک در ادامه هجوم، به دیواره رگهای خونی حمله میکنند و وارد بافت پیرامون میشوند و در آنجا تکثیر شده و تومورهای کوچکتری تشکیل میدهند.

این تومورهای جدید نیاز به ذخایر خون دارند تا به رشد خود ادامه دهند بنابراین رشد رگهای خونی جدید را تحریک میکنند. همین که سلول های سرطانی به استخوان رسیدند، باید از حمله های سیستم ایمنی بدن فرد اجتناب کنند بنابراین ممکن است تغییراتی ایجاد کنند به این معنی که تومور جدید ممکن است تا حدی از تومور اولیه متفاوت باشد بنابراین درمان مشکلتر میشود.

چرا تومورها در استخوان تشکیل میشوند؟

نوع سرطان مشخص میکند چرا تومور در استخوان تشکیل میشود. برخی سرطان ها ممکن است پروتئین هایی آزاد کنند که بر نحوه تشکیل تومور تاثیر میگذارد.

استخوان ها محیط حاصلخیزی برای رشد سلول های تومور هستند چون محل رشد و تجدید مداوم سلولی می باشند. سلول های استخوانی موادی آزاد میکنند که رشد سرطان را میتواند تسریع کند. همچنین ممکن است سلول های سرطانی به دلیلی به استخوان بهتر از مواد دیگر بدن، متصل شوند.

سلول های سرطانی در هر جایی ممکن است رشد کنند اما اغلب به استخوان هایی میروند که بیشترین ذخایر خونی را دارند. این استخوان ها عبارتند از ستون فقرات، لگن، دنده ها، بالای بازو و ران.

علائم متاستاز استخوان

علائم اولیه متاستاز استخوان به این صورت است که در برخی موارد نواحی استخوانی تخریب میشود (استئولیتیک) و در سایر موارد استخوان جدیدی ممکن است در پاسخ به متاستاز استخوان تشکیل شود (استئوبلاستیک).

در بسیاری از موارد ابتلای به سرطان مانند سرطان سینه، تخریب استخوان و تشکیل استخوان جدید ممکن است اتفاق بیفتد و منجر به سرطان سينه كه به استخوان ميزند می شود.

علائم اولیه متاستاز استخوان عبارتند از:

  • درد استخوان
  • شکستگی استخوان در نتیجه تضعیف آن به علت متاستاز
  • کاهش اشتها، تهوع، تشنگی شدید و علائم دیگر ناشی از افزایش کلسیم در خون. علت آن تخریب استخوان به واسطه تومور است که موجب رها شدن مقدار زیادی کلسیم در جریان خون میشود.
  • فشار بر طناب نخاعی: در صورتی که استخوان در ستون فقرات در حال رشد باشد به طناب نخاعی فشار وارد میکند. این امر موجب علائم عصبی بی حسی، ضعف، مشکلات ادراری و فلج میشود.

درمان سرطان اولیه

درمان قطعی متاستاز استخوان در بیشتر متاستازهای استخوان وجود ندارد اما درمان هایی برای کاهش علائم وجود دارند. نوع درمانی که پزشک توصیه میکند به نوع سرطان اولیه و موارد زیر بستگی دارد:

  • سرطان به کدام استخوانها گسترش یافته است؟
  • آسیب به استخوانها به چه صورت است؟
  • کدام درمانها را پیش از این انجام داده اید؟
  • وضعیت سلامتی تان چگونه است؟

در بیشتر موارد پزشک با درمان سرطان اولیه، سعی میکند متاستاز استخوان را درمان کند. شیمی درمانی و درمان هورمونی مواردی از درمان هایی هستند که معمولا برای درمان سرطان اولیه استفاده میشوند. این درمان ها سیستمیک هستند بنابراین از طریق جریان خون در سرتاسر بدن توزیع میشوند و به بخش های مختلف بدن میرسند.

درمان های متاستاز استخوان

درمان های متاستاز استخوان که به احساس بهتر کمک میکنند

این درمان های استخوان ممکن است به آرام شدن درد و علائم دیگر متاستاز استخوان کمک کنند:

پرتو درمانی

پرتوی ایکس با انرژی بالا میتواند سلول های سرطانی را نابود ساخته یا رشد آنها را کند کند. این روش در کنار درمانهای دیگر یا به تنهایی میتواند علائم را بهبود ببخشد.

رادیو داروها (Radiopharmaceuticals)

این روش تنها برای سرطان هایی استفاده میشود که به استخوان گسترش یافته اند. این روش شامل داروهایی است که عناصر رادیو اکتیو دارند. وقتی دارو تزریق میشود، مواد به استخوان درگیر سرطان، وارد میشوند و سلولهای سرطانی را نابود کرده و به کاهش درد کمک میکنند. شمار کم سلول های خونی میتواند یکی از عوارض این درمان باشد.

ریشه کنی یا ابلیشن (Ablation)

در این روش سوزنی مستقیما به تومور وارد میشود تا آن را با گرما، سرما، جریان الکتریکی یا الکل نابود سازد.

اولتراسوند متمرکز با راهنمایی ام آر آی (MRI-Guided Focused Ultrasound)

این روش غیر تهاجمی است و از انرژی اولتراسوند هدایت شده با تصویر ام آر آی، برای تخریب پایانه های عصبی در ناحیه تومور استفاده میکند. این روش برای از بین بردن درد در افرادی استفاده میشود که پرتو درمانی در آنها موفق نبوده یا افرادی که با پرتو درمانی درمان نمیشوند.

بیوفسفنات

این دارو به صورت درون رگی برای متاستاز استخوان تزریق میشود و میتواند آسیب به استخوان را کاهش دهد، خطر شکستگی استخوان را کمتر کند، میزان کلسیم وارد شده در خون را پایین آورده و درد را آرام کند.

دنوزوماب

مشابه بیوفسفنات استفاده میشود و برای کمک به حفظ استخوان و جلوگیری از شکستن آن تزریق میشود.

جراحی

در متاستاز شدید استخوان اگر آسیب استخوان شدید باشد، میله یا ایمپلنت تیتانیوم پشتیبانی استخوان ممکن است گزینه بهتری باشد. روشهای دیگر جراحی میتواند فشار را در طناب نخاعی کاهش دهد.

تزریق سیمان استخوان

این روش به تقویت استخوان برای پیشگیری از شکستگی کمک میکند.

گزینه های درمانی برای متاستاز استخوان بسته به نوع سرطان، وضعیت فرد و تحمل عوارض متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *