طبیعی است که همه میخواهند بدانند آیا ضربان قلبشان سالم و طبیعی است یا خیر. گاهی اوقات ممکن است فکر کنید قلبتان خیلی آهسته میزند یا گاهی نگران شوید چرا اینقدر سریع میتپد.

حقیقت این است که چیزهای زیادی درباره ضربان قلب شنیده اید که بیشتر آنها شایعاتی نادرست هستند. در اینجا با چند مورد از این شایعات رایج آشنا شوید:

شایعه شماره یک: ضربان قلب طبیعی 60 تا 100 ضربان در دقیقه است

این دامنه ضربان قلب طبیعی، منسوخ و قدیمی است. بسیاری از پزشکان معتقدند حداقل ضربان طبیعی کمتر از 60 می باشد. دکتر سوزان استینبوم رئیس مرکز سلامت قلب زنان در بیمارستان لنوکس هیل میگوید حدود 50 تا 70 ضربان در دقیقه ایده آل است.

مطالعات جدید نشان میدهند تپش قلب بالای 76 ضربان در دقیقه در هنگام استراحت و بدون فعالیت با افزایش خطر حمله قلبی ارتباط دارد. هرقدر در حالت بهتری قرار داشته باشید ضربان قلبتان آهسته تر میزند. استینبوم میگوید ممکن است ضربان قلب 80 در حالت استراحت برایتان اشکالی ایجاد نکند اما به این معنی نیست که در سلامت به سر میبرید.

شایعه شماره دو: ضربان قلب نامنظم به معنی حمله قلبی است

هنگامی که ضربان قلبتان با الگوی نامنظم میزند، دچار وضعیتی به نام تپش قلب یا پالپیتیشن (palpitations) هستید. ممکن است احساس کنید قلبتان تندتر میتپد یا برخی از ضربانها را جا می اندازد یا ممکن است احساس کنید سینه تان میلرزد یا تپش قلبتان کوبنده و محکم شده است. دکتر اپور پاتل متخصص قلب مرکز پزشکی مانهاست نیویورک میگوید: “در بسیاری از مواقع این احساس تهدید کننده زندگی نیست.”

عوامل زیادی میتوانند موجب احساس تپش قلب شوند که عبارتند از:

– الکل
– کافئین
– ورزش
– استرس
– بی آب شدن بدن (دهیدراته)
– دارو
– تب
– اختلالات تیروئید
– سیگار
– مکملهایی مانند افدرا، گلدنسیل ( گیاه خوک طلایی)، خرزهره و دم شیر (motherwort)

استینبوم میگوید: “ضربان قلب نامنظم به معنی حمله قلبی نیست اما در صورتی که علائم جدیدی بروز کرد یا درد سینه یا مشکلات تنفسی برایتان ایجاد شد فورا به پزشک مراجعه کنید. “

شایع شماره سه: اگر ضربان قلبم تند باشد همیشه به این معنی است که استرس دارم

استرس تنها یکی از فاکتورهایی است که میتواند ضربان قلبتان را بالا ببرد. ورزش، هیجان، اضطراب یا ناراحتی نیز از عواملی هستند که موجب افزایش سرعت ضربان قلب میشوند.

هنگامی که می ایستید ممکن است ده تا پانزده ثانیه ضربانتان بالاتر برود و سپس به حد طبیعی بازگردد. حتی آب و هوا (مثلا دمای بالا یا رطوبت بالا) میتواند ضربان قلب را افزایش دهد.

در صورتی که داروهای تیروئید مصرف میکنید، ممکن است افزایش ضربان قلب یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد آن باشد بنابراین با پزشک صحبت کنید.

شایعه شماره چهار: اگر ضربان قلبم طبیعی است، فشار خونم هم طبیعی است

گاهی اوقات ضربان قلب و فشار خون ارتباط نزدیکی با هم دارند مثلا هنگامی که ورزش میکنید یا عصبانی میشوید هر دو افزایش می یابند اما همیشه این ارتباط وجود ندارد. اگر ضربان قلبتان طبیعی است لزوما به این معنی نیست که فشار خونتان هم طبیعی است. ممکن است فشار خونتان خیلی بالا یا خیلی پایین باشد اما شما متوجه آن نشوید.

حتی در صورتی که به نظر میرسد ضربان قلبتان طبیعی است، باید فشار خون خود را به صورت منظم بررسی کنید.

شایعه شماره پنج: اگر ضربان قلبم خیلی کند باشد، به این معنی است که قلبم ضعیف است

لزوما چنین ارتباطی وجود ندارد به طوری که سرعت آهسته ضربان قلب ممکن است یک نشانه سلامتی باشد. عضله قلب در ورزشکاران در وضعیت بهتری قرار دارد بنابراین لازم نیست سخت تلاش کند تا تپش منظم و خون رسانی کافی داشته باشد. به طور کلی ضربان قلب آهسته تنها در صورتی که همراه با احساس سرگیجه، کوتاهی تنفس، ضعف یا درد سینه باشد ممکن است حاکی از مشکلی در درون بدنتان باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *