تریلی سواری کش یکی از انواع ماشین های انتقال خودرو است. با توجه با تقاضا برای تولید خودرو درخواست برای انتقال آن هم به نسبت رو به ازدیاد است. از این رو شرکت های بزرگ حمل و نقل انواع مختلفی از این ماشین را برای حمل خودرو به تمام نقاط طراحی کرده اند. هرکدام از این ماشین ها برای حمل وانتقال نوعی ماشین مورد استفاده قرار می گیرند. ما در این مقاله به مقایسه دو نوع از پرکاربردترین این ماشین ها خواهیم پرداخت.

تفاوت های اساسی تریلی سواری کش با خودروبر کفی در حمل ماشین

خودروبر کفی به انواع کامیون یا خاور و یا تریلی گفته می شود که قسمت بارکش آن دیواره نداشته باشد و کفی آن به صورت موقت بر روی آن نصب می شود. یکی از مهمترین روش های انتقال ماشین در مسافت های کوتاه شهری و بین شهری استفاده از این مدل است. این در حالی است که تریلی سواری کش برای انتقال و حمل ماشین های سواری در مسافت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد. البته در بسیاری مواقع برای انتقال ماشین های سواری از یک کشور به کشور دیگر به صورت ترانزیت هم از این مدل استفاده خواهد شد. ظرفیت آن ها معمولا بین ۶ تا ۸ ماشین سواری است. در حالی که مدل مقابل ظرفیتی بسیار پایین تر نسبت به آن دارد. نوع سواری کش در مدل های متفاوتی یافت می شوند. در هر کشوری نوع و مدلی که مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی تریلی سواری کش را در ۳ طبقه طراحی می کنند؛ که برای سوار کردن ماشین به این صورت عمل می شود که کفی متحرک را بر روی زمین قرار می دهند و به وسیله وینچ ماشین را به طرف کفی آن می کشند. سپس ماشین ها را با طناب های فلزی محکم می بندند. از دیگر تفاوت های میان هر دو مدل این است که خودروبر کفی بیشتر برای جابه جایی ماشین های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که نوع سواری کش همان طور که از نامش پیداست وظیفه حمل ماشین های سبک و سواری را بر عهده دارد. این مدل چون جزء ماشین های فوق سنگین می باشد. بهتر است در هنگام تردد آن جانب احتیاط را گرفت. حدالامکان از رفت و آمد آن در جاده های شلوغ خودداری کرد و تردد آن ها را به جاده ترانزیت محدود کرد.

مزیت خودروبر کفی تریلی سواری کش

از آنجا که ماشین به صورت کامل بر روی خودروبر سوار می شود ایمنی آن تا حدود زیادی تامین خواهد شد. صدمات و آسیب های احتمالی به صفر خواهد رسید. اما در حمل خودرو با تریلی این امنیت به صورت کامل وجود ندارد؛ زیرا اغلب مسافتی که این ماشین ها طی می کنند زیاد است و معمولا چون وزن زیادی را به واسطه باری که جابجا می کند متحمل می شود. امکان بروز هر نوع حادثه ای وجود دارد از جمله: ترکیدن لاستیک تریلی در هوای گرم یا سرد. جدا شدن یکی از ماشین های سواری از طناب فلزی و بسیاری موارد دیگر. مورد بعدی از تفاوت های حمل خودرو در این دو مدل این است که هزینه حمل با تریلی مقرون به صرفه تر است زیرا همزمان تعداد زیادی سواری را جابجا می کند.

کاربرد تریلی سواری کش

در ادامه مطلب با شما درباره انواع کاربردهای بارز و منحصر به فرد تریلی سواری کش آشنا خواهیم کرد:

• انتقال ماشین آلات صنعتی یا ماشین هایی که اجازه تردد در جاده های بین شهری را ندارند.
• حمل ادوات و ماشین های کشاورزی
• حمل ماشین های تصادفی
• حمل و انتقال ماشین های قدیمی و کلاسیک
• حمل ماشین هایی که از لحاظ فنی دچار اشکال شده اند
• انتقال و تحویل ماشین خریداری شده توسط افراد درب منزل
• انتقال ماشین های صفر کیلومتر و پلاک نخورده

شاید باور کردنی نباشد اما کاربرد این نوع ماشین ها بسیار محدود است و فقط برای جابه جایی ماشین های سواری مورد استفاده قرار می گیرند. هر چند اگر شرکت و یا فرد صاحب تریلی قصد تغییر ماهیت تریلی را داشته باشد می تواند کفی سوار شده بر روی آن را بردارد. در این صورت هر نوع استفاده دیگری را می تواند از تریلی کرد؛ زیرا این کفی ها به صورت موقت بر روی ماشین نصب شده اند.

کلام پایانی: حمل خودرو با هر ماشینی که باشد ایمنی زیادی را می طلبد. پس بهتر آن است ابتدا قبل از انجام هر عملی تمام نکات و جوانب را سنجید سپس اقدام به انتخاب ماشین برای حمل خودرو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *