دانشمندان می‌گویند که خواب کمتر از ۶ ساعت، امکان سرما خوردن افراد را ۴/۵ برابر بیشتر می‌کند.

سرماخوردگی

بر اساس این تحقیقات جدیدی که در نشریه‌ی SLEEP منتشر شده، کسانی که شب‌ها ۶ ساعت یا کمتر از آن می‌خوابند، چهار برابر بیشتر از کسانی که هفت ساعت یا بیشتر می‌خوابند در معرض خطر ابتلا به ویروس سرماخوردگی قرار دارند.

«آریک پرتر» (Aric Prather)، پروفسور روان‌پزشکی دانشگاه کالیفرانیا در سانفرانسیسکو درباره‌ی تحقیقاتش می‌گوید:

«خواب کم مهم‌ترین عاملی است که در سرماخوردگی نقش ایفا می‌کند. مهم نیست افراد در چه سنی هستند، چه مقدار فشار روی آن‌ها وجود داشته یا چه نژادی دارند. حتی سیگار کشیدن هم مهم نیست. اگر تمام این‌ها را هم حساب کنیم، باز هم بر اساس نتایج به‌دست آمده، خواب بیشترین نقش را داشته است.»

برای انجام این تحقیقات، دانشمندان در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ روی ۱۶۰ نفر تحقیق کرده‌اند. محققان برای دو ماه افراد را از نظر وضعیت جسمانی تحت نظر قرار دادند. آن‌ها سپس میزان خواب معمولی افراد را محاسبه و بررسی کردند.

در مرحله‌ی بعدی افراد را برای مدت یک هفته در هتلی قرار دادند و بین آن‌ها ویروس سرماخوردگی پخش کردند. محققان سپس منتظر نشستند تا وضعیت بیمار شدن یا نشدن افراد را بررسی کنند.

در نهایت محققان دریافتند کسانی که شب‌ها کمتر از شش ساعت خوابیده بودند، ۴/۲ برابر بیشتر از دیگران به سرماخوردگی دچار شدند. کسانی هم که میزان خواب آن‌ها کمتر از پنج ساعت بود، ۴/۵ برابر بیشتر بیمار شدند.

پرتر می‌گوید: “نداشتن خواب کافی به‌طور کلی روی وضعیت جسمانی تاثیر می‌گذارد.”

این تحقیقات جدید به افراد توصیه کرده است که خواب را به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سلامت خود قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *