در صورتی که در مدفوع، رنگ قرمز مشاهده کردید وحشت نکنید، برخی غذاها مانند چغندر ممکن است رنگ مدفوع را تغییر دهند!

اجابت مزاج سالم به دفع سموم و مواد زاید از بدن، پس از جذب آب و مواد مغذی از غذای بلعیده شده گفته میشود. رنگ و غلظت مدفوع میتواند اطلاعاتی راجع به سلامتی و غذاهایی که مصرف کرده اید، در اختیارتان قرار دهد.

رنگ مدفوع یکی از نشانه های سلامت اجابت مزاج

اگر چه رنگ مدفوع میتواند تغییر کند اما رنگ قهوه ای به عنوان رنگ طبیعی مدفوع در نظر گرفته میشود. غذاهایی که میخورید و داروهایی که مصرف میکنید ممکن است رنگ مدفوع را تغییر دهند.

مصرف سبزیجات یا میوه های حاوی رنگدانه سبز ممکن است موجب سبزتر شدن مدفوع شوند در حالی که چغندر یا ژلاتین قرمز میتوانند مدفوع را قرمز رنگ کنند.

مکملهای آهن موجب سیاه شدن مدفوع میشوند و مصرف بیسموت ساب سالیسیلات (داروی مورد استفاده برای درمان اسهال یا آشفتگی معده) رنگ مدفوع را سیاه و یا روشن میکند.

روال و دفعات اجابت مزاج

اگر چه ممکن است اجابت مزاج روزانه ایده آل باشد اما پزشکان میگویند اجابت مزاج طبیعی از سه بار در روز تا سه بار در هفته میتواند متفاوت باشد.

هر فردی برنامه کارکرد روده اش متفاوت است. مقدار نوشیدنیها و غذاهایی که مصرف میکنید و مقدار ورزشی که انجام میدهید، بر برنامه زمانی عملکرد روده ها تاثیر میگذارد.

غلظت مدفوع

مدفوع طبیعی نرم بوده و خارج شدن آن از روده ناراحت کننده نیست. مدفوع سفت که دفع آن دردناک است، نشانه یبوست می باشد.

در صورتی که یبوست دارید ممکن است به دفعات طبیعی و لازم اجابت مزاج نداشته باشید و هنگامی که احساس دفع دارید، در خروج مدفوع مشکل داشته باشید.

عوامل متداول یبوست عبارتند از عدم مصرف مایعات کافی، نگه داشتن مدفوع در هنگام احساس دفع، عدم دریافت فیبر کافی از غذا، مصرف مرتب مسهل یا عدم تحرک فیزیکی کافی

مدفوع شل و آبکی که در اسهال تجربه میشود نیز نشانه وجود مشکلی در دستگاه گوارش است. اسهال ممکن است به علت عفونت باکتریایی، ویروسی یا انگلی اتفاق بیفتد و یا عامل آن عدم تحمل غذایی، بیماریها و اختلالات روده و واکنش به داروها باشد.

اگر چه اسهال معمولا به خودی خود رفع میشود اما در صورتی که طول بکشد موجب بی آب شدن بدن میشود.

اسهالی که بیش از دو روز طول بکشد ممکن است نشانه مشکل جدی تری باشد و اسهالی که حداقل چهار هفته طول بکشد ممکن است نشانگر یک بیماری مزمن باشد.

بیماریهای پشت پرده

اگر چه داروها و غذاها میتوانند رنگ مدفوع را تغییر دهند، اما تغییرات مدفوع میتواند به علت مشکلاتی در سلامتی نیز رخ دهد.

مدفوع رنگ روشن یا خاکی، ممکن است به واسطه عدم وجود نمکهای صفراوی در مدفوع باشد یا ممکن است انسدادی در مجرای صفرا داشته باشید.

صفرا به بدن شما کمک میکند چربیها را گوارش کنید و مواد زاید مانند بیلی روبین باقی مانده از سلولهای قرمز خون را دفع کنید.

مدفوع در صورتی که اسهال داشته باشید سبز میشود. مدفوع سیاه میتواند علامت خونریزی در جایی در دستگاه گوارش مانند معده یا مری باشد. در صورتی که مدفوع به رنگ قرمز روشن است محل خونریزی ممکن است در راست روده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *