تحقیقات نشان می دهد که قهوه ممکن است خطر سرطان دهان را کاهش دهد. یک مطالعه که در مجله Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention منتشر شد، نشان داد که افرادی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، 15 درصد کمتر از افرادی که اصلاً قهوه نمی نوشند، در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارند.

این محققان دریافته اند در افرادی که عادت به نوشیدن قهوه دارند، خطر مرگ ناشی از سرطان های دهان و حلق نصف افرادی است که هرگز قهوه ننوشیده اند یا تنها هر از گاهی مصرف میکنند.

مطالعات دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان داده اند. یک مطالعه که در مجله Cancer منتشر شد، نشان داد که افرادی که روزانه 3 فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، 21 درصد کمتر از افرادی که اصلاً قهوه نمی نوشند، در معرض خطر سرطان دهان قرار دارند.

مکانیسم دقیق این اثر هنوز مشخص نیست، اما محققان معتقدند که ترکیبات موجود در قهوه، مانند پلی فنول ها، ممکن است نقش داشته باشند. پلی فنول ها آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کنند.

عواملی که احتمال خطر سرطان دهان را بالا میبرد

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از تنباکو
  • نوشیدن الکل
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • رژیم غذایی نامناسب
  • عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

مهمترین ترکیبات قهوه عبارتند از:

  • کافئین: کافئین یک ماده محرک طبیعی است که باعث افزایش هوشیاری، تمرکز و عملکرد ورزشی می شود.
  • اسیدهای کلروژنیک: اسیدهای کلروژنیک آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کنند.
  • تریگونلین: تریگونلین یک اسید آمینه است که به طعم شیرین قهوه کمک می کند.
  • دی تریگونلین: دی تریگونلین یک ترکیبی است که از ترکیب دو مولکول تریگونلین تشکیل شده است. دی تریگونلین طعم تلخی به قهوه می دهد.
  • تانن ها: تانن ها ترکیباتی هستند که به ایجاد احساس تلخی در قهوه کمک می کنند.
  • مواد معدنی: قهوه حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.
  • علاوه بر این ترکیبات، قهوه حاوی ترکیبات دیگری نیز است که هنوز به طور کامل شناخته نشده اند.

ترکیبات قهوه می توانند اثرات مختلفی بر سلامت انسان داشته باشند. به عنوان مثال، کافئین می تواند به بهبود عملکرد ورزشی، افزایش هوشیاری و کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها کمک کند. اسیدهای کلروژنیک نیز می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کنند.

قهوه یک نوشیدنی سالم و مغذی است که می تواند به بهبود سلامت کلی کمک کند. با این حال، مهم است که قهوه را به مقدار متعادل مصرف کنید. مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به مشکلاتی مانند بی خوابی، اضطراب و افزایش ضربان قلب شود.

اگر نگران خطر سرطان دهان هستید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا عوامل خطرساز خود را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای کاهش خطر را انجام دهید.

پژوهشگر مولف این مقاله، جانت هیلدبراند و همکارانش از انجمن سرطان امریکا در جورجیا، مقاله خود را آنلاین در American Journal of Epidemiology منتشر کردند.

این محققان بیان میدارند یافته هایشان برای تایید نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. مطالعات همه گیر شناسی پیشین، نشان داده بودند که در افرادی که قهوه مصرف میکنند، کاهش خطر سرطان گلو و دهان مشاهده شده است.

همچنین مطرح شده است که ممکن است این امر مربوط به کافئین موجود در قهوه نباشد بلکه واقعیت این است که قهوه سرشار از آنتی اکسیدانها، پلی فنولها و ترکیبات دیگری است که به پیشگیری یا کند کردن رشد سرطان کمک میکنند.

محققان این مطالعه برای این پژوهش از داده های به دست آمده از “مطالعات پیشگیرانه سرطان 2” استفاده کردند.

در این تحقیقات اطلاعات سبک زندگی و سلامت 968432 مرد و زن جمع آوری شده بود که شامل مصرف چای و قهوه در آنها نیز میشد. وقتی این افراد در پژوهش مذکور شرکت میکردند، هیچ کدام سرطان نداشتند اما در مدت 26 سالی که مطالعه بر روی آنها ادامه داشت، 868 نفر از آنها به واسطه سرطان دهان و یا حلق درگذشتند.

وقتی مصرف چای و قهوه در ارتباط با مرگ ناشی از خطر سرطان دهان و حلق آنالیز شد، جانت هیلدبراند و همکارانش دریافتند افرادی که بیش از چهار فنجان در روز قهوه کافئین دار مصرف میکردند 49% خطر مرگ ناشی از این سرطانها در آنها کمتر از افرادی که بود که هرگز قهوه مصرف نکرده و یا تنها گهگاهی مصرف میکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *