نمودار سن بیماری دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا رایج ترین نوع نابینایی و سومین عامل کوری در جهان است که در دوران پیری اتفاق می افتد ، پزشکان بریتانیایی می گویند حالا موفق به درمان آن شدند.

داگلاس واترز ۸۶ ساله که سه سال قبل در چشم راست به شدت دچار دژنراسیون ماکولا شده یکی از دو بیماری است که در بیمارستان چشم پزشکی مورفیلدر لندن بستری بود ، بعد از این درمان داگلاس واترز اعلام کرد قادر است ببیند و حتی با آن روزنامه بخواند.

پزشکان چشم این بیمارستان موفق شدند با سلول های بنیادی استخراج شده وصله ای پرورش دهند و آن را پشت چشم بیمار قرار بدهند.

ماکولا یک بخش مهم از چشم است که از بافتهایی تشکیل شده تا نور را حس کنند ، رنگدانه های شبکیه در پشت این بافت قرار دارند که ضمن امکان دید درست در روبروی چشم ، تشخیص صورت افراد را برای انسان فراهم می کنند ، ضعیف شدن رنگدانه ها باعث تحلیل ماکولا و کوری می شود.

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان دژنراسیون ماکولا

حالا پزشکی راهی برای ساختن این لایه رنگدانه از سلول های بنیادی پیدا کردند که می توانند با قرار دادن آن در پشت ماکولا افراد نابینا را درمان کنند.

مدت زمان عمل حدود 2 ساعت است ، این لایه که به اندازه یک سلول ابعادی حدود 4 میکرون و طول و عرض 6 در 4 میلیمتر دارد.

در هر حال درمان های جدید از جمله درمان توسط سلول های بنیادی و ژن درمانی روش هایی هستند که نتایج امید بخشی برای درمان انواع نابینایی ارثی و دژنراسیون به ارمغان آورده اند ، اما درمان های جدید نیازمند بررسی های گسترده از نظر عوارض و نتایج طولانی مدت آن حدود 5 تا 10 سال زمان می برد تا روش جدید ثابت کند بی خطر و کاربردی است.

درمان های جدید معمولا با کمی تاخیر در کشور ایران در دسترس خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *