خرید ویلا در بافت مسکونی احتمال بروز مشکلات ناشی از خرید و ساخت و ساز ویلا در مناطق غیر مسکونی به حداقل می رساند.

در 12 دی ماه 1378 طرحی در مورد ساخت و ساز ها و یا ساخت و ساز غیر مجاز توسط دولت تصویب شد که به موجب این طرح به صاحبان زمین ها این امکان را می دهد تا ابتدا از وضعیت زمین خود اطلاع پیدا کنند و سپس اقدام به ساخت و ساز در آن زمین نمایند. علاوه بر این برای خرید ویلا در بافت مسکونی باید با زمینی که ویلا در آن ساخته شده است، آشنا شوید و از مجاز یا غیر مجاز بودن ساخت و ساز آن مطمئن شوید.

از جمله طرح های مطرح در این زمینه، طرح هادی روستاییست که برای شما مشخص می کند آیا زمین در بافت مسکونی قرار دارد یا خیر و یا اینکه ویلایی که در این زمین ساخته شده مجاز است یا نه، اگر زمین در محدوده بافت مسکونی قرار گرفته باشد، به راحتی می توانید مجوز های لازم را برای ساخت ویلا اخذ نمایید و مشکلی در این زمینه نخواهد داشت.

در هنگام خرید ویلا در شمال حتما این نکته را مورد توجه داشته باشید که زمینی که ویلا در آن ساخته شده است، حتما باید در بافت مسکونی قرار داشته باشد، زیرا در صورت قرار نگرفتن زمین در بافت مسکونی، حتی پس از ساخت می توان ملک را تخریب نمود و در نتیجه بهتر است قبل از ساخت استعلامات لازم گرفته شود و در زمینی با کاربری مسکونی ساخت صورت گیرد.

مطلب پیشنهادی در همین رابطه: بهترین منطقه شمال برای خرید ویلا کجاست؟

خرید ویلا در زمینی با بافت مسکونی

منظور از زمین با بافت مسکونی در واقع زمین هایی هستند که در بافت مسکونی نقشه دهیاری روستا قرار گرفته اند. خرید ویلا در بافت مسکونی بدون هیچ مشکلی و به سرعت انجام می شود و کار انتقال سند در مورد این زمین ها نیز به راحتی صورت می گیرد. برای ساخت و ساز در این زمین ها کافیست مجوز های مورد نظر را دریافت نمایید و کار ساخت را انجام دهید.

خرید زمین با بافت باغی

این زمین ها در بافت باغی قرار گرفته اند. در نتیجه برای ساخت ویلا در این زمین ها دو راهکار اساسی وجود دارد:

  1. کاربری زمین تغییر پیدا کرده و زمین با بافت باغی به زمین با بافت مسکونی تبدیل شود و بعد از تغییر کاربری مجوز های مورد نیاز ساخت و ساز دریافت شود.
  2. تغییر کاربری صورت نگیرد و بدون تغییر کاربری ویلایی در بافت باغی ساخته شود و طبق کمیسیون ماده 99 به دهیاری جریمه پرداخت شود و سپس از دهیاری پایان کار اخذ شود.

خرید زمین با بافت زراعی

زمین هایی که در بافت زراعی قرار دارند و می توان به شیوه زمین باغی اقدام به ساخت و ساز در آن نمود.

خرید زمین با بافت زراعی

زمین های خارج از بافت: زمین هایی که در نقشه های مربوط به شهرداری و یا دهیاری جزو زمین های بافت مسکونی، زراعی و باغی نیستند. پیشنهاد می شود در زمین های خارج از بافت ، ویلایی نسازید و یا ویلایی که در این زمین ها ساخته شده است را نخرید و فقط اقدام به خرید ویلا در بافت مسکونی نمایید.

بهترین راهکار، خرید ویلا در بافت مسکونی

خرید ویلا در بافت مسکونی برای افراد اطمینان خاطر فراهم می آورد. این گونه ویلا ها به راحتی می توان برای آن ها مجوز های ساخت دریافت نمود و یا اینکه به راحتی می توان برای آن ها سند تنظیم کرد و کار خرید و فروش آن ها را به راحتی انجام داد و دیگر دغدغه ای در این باره نداشت.

اگر صاحب ویلایی هستید که در بافت غیر مسکونی ساخته شده حتما این دغدغه روزانه با شما همراه است که ممکن است هر لحظه حکم تخریب منزل شما صادر شود و راهکاری جز تسلیم شدن در برابر قانون ندارید و بدین صورت تمام هزینه هایی که برای ساخت ویلا صرف نموده اید به یکباره بر باد می رود. برای خرید ویلا در بافت مسکونی با دقت فراوان اسناد و مدارک مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان حاصل نمایید که ویلایی که خریداری نموده اید ، قطعا در بافت مسکونی است و مشکلی در این باره وجود ندارد.

در هنگام خرید ویلا در بافت مسکونی، به دهیاری یا شهرداری مراجعه کنید، طرح ها و نقشه ها را کاملا مورد بررسی قرار دهید و با دقت عمل بالا و با توجه، جوانب خرید را بسنجید و سپس اقدام به خرید ویلا در بافت مسکونی نمایید.

ساخت ویلا در زمین های غیر مجاز چگونه است؟

طرح هادی روستایی باعث شده که ساخت ویلا در محل های مجاز از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. به عبارتی هر قطعه زمینی که وجود دارد ، نمی تواند تبدیل به ویلا شود و باید تایید های لازم را از بنیاد مسکن و شهرداری و دهیاری دریافت نماید.

زمین های خارج از محدوده ساخت و ساز، در واقع زمین های کشاورزی یا منابع طبیعی هستند و هیچ گونه ساخت و سازی در آن ها نباید انجام شود و در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز، ملک مذکور بنا به دستور مقام قضایی تخریب خواهد شد. ساخت ویلا در بافت مسکونی بدون دغدغه انجام می شود و تنظیم سند رسمی آن نیز به راحتی صورت می گیرد. این در حالیست که زمین هایی که خارج از محدوده هستند، برای تنظیم سند مشکلات بسیاری دارند و اساسا برای چنین ملک هایی سند تنظیم نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *