جدا از سرعت بالای رشد سلول‌های سرطانی ، این سلول‌ها تفاوت زیادی با بافت سالم ندارند. به همین دلیل است که درمان‌هایی مثل شیمی‌درمانی نمی‌توان فقط این سلول‌ها را هدف گرفت.

سلول‌های سرطانی به این دلیل رشد می‌کنند که ریزآران‌ای‌ها در آن‌ها غیرفعال می‌شوند.

محققان راهی را پیدا کرده‌اند تا مستقیما به این سلول‌ها ریزآر‌ان‌ای تزریق و رشد آن‌ها را متوقف کنند.

با این حال، تیم محققان «کلینیک مایو» (Mayo Clinic) می‌گویند مکانیسمی را پیدا کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد جلوی رشد سرطان را با کشتن چنین سلول‌هایی بگیرند.

سلول‌ها زمانی که به مرگ خود نزدیک می‌شوند، دیگر توانایی تقسیم و رشد را نخواهند داشت. این روند هم توسط پردازنده‌هایی زیستی به اسم microRNA کنترل می‌شود.

ریزآران‌ای‌ها به‌اندازه‌ی کافی به سلول، پروتئین PLEKHA7 را تزریق می‌کنند تا توانایی تقسیم را از او بگیرند.

سلول‌های سرطانی

اما در سلول‌های سرطانی، ریزآر‌ان‌ای‌ها به‌اندازه‌ی کافی این پروتئین را به سلول نمی‌دهند، در نتیجه سلول خارج از کنترل رشد می‌کند و توموری را به‌وجود می‌آورد.

بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشریه‌ی Nature Cell Biology منتشر شده است، تیم «کلینیک مایو» توانسته است با تزریق مستقیم ریزآر‌ان‌ای‌ها به یک تومور، سطح PLEKHA7 را به حالت معمولی بازگردانند و از تولید بیشتر سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند.

«کریس باکال» از موسسه‌ی تحقیقات سرطانی لندن در این باره می‌گوید:

“این کشف بسیار غیرمنتظره بود. سلول‌های معمولی به یکدیگر متصل می‌شوند و در نتیجه‌ی آن، سرعت رشدشان کم می‌شود. اگر بتوانیم این موضوع را روی تومورها هم بازگردانیم، می‌توانیم رشد آن‌ها را متوقف کنیم.”

این روش جدید کشف شده، در آزمایش‌های خود بسیار موثر بوده است. با تمام این اوصاف، محققان می‌گویند که نباید به این کشف جدید به عنوان راه درمان قطعی سرطان و یک درمان جادویی نگاه کرد. فعلا راه زیادی در مقابل آن‌ها است و پیشرفت‌های زیاد دیگری باید صورت گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *