اگر خواهان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشوری اروپایی و عضو اتحادیه شنگن و بدون دادن شهریه دانشگاه و رایگان هستید ، ما به شما کشور آلمان را پیشنهاد می دهیم . امروزه کشور آلمان بنا به دلایلی که ذکر شد با استقبال فراوان دانشجویان بین المللی از سرار جهان روبه رو شده است که همین امر نیز ورود به دانشگاه ها و تحصیل پزشکی در آلمان را بسیار رقابتی و تا حدی دشوار کرده است.

در این مقاله که با کمک تیم مشاوره ای موسسه نوشته شده است در خصوص شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان ، هزینه های تحصیلی و زندگی در آلمان بیشتر توضیح داده شده است ، این مقاله را تا پایان دنبال کنید و در آخر اگر سوالی برایتان ایجاد شد می توانید برای مشاوره رایگان در این خصوص با موسسه تماس حاصل فرمایید.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

دانشگاه های آلمان برای پذیرش دانشجویان دو روش را اتخاذ می کنند. در روش اول دانشجو باید در کنکور سراسری در همین رشته ها ( پزشکی و دندانپزشکی ) قبول شود تا بتواند از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرد.

روش دوم برای داوطلبانی است که در آزمون سراسری موفق نشده اند و به این صورت است که متقاضی ابتدا در کالج ثبت نام میکند و پس از یک سال تحصیلی در آزمون ورودی داشنگاه شرکت می کند .

در صورت قبولی می تواند وارد دانشگاه شود . موارد آزمون هم از دروس ریاضی ، شیمی ، زیست شناسی و فیزیک است . البته مدرک دیپلم متوسطه و مدرک پیش دانشگاهی با معدل بالا ( 18 به بالا ) نیز مورد نیاز است .

اما متقاضیانی که دارای مدرک دانشگاهی هستند و خواهان تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی اند ، از شانس کمتری برخوردارند ، چرا که این دسته از داوطلبان نمی توانند در دوره های پیش پزشکی شرکت کنند و باید معدل دیپلم و پیش دانشگاهی بالای 19 داشته باشند .

همچنین معدل دانشگاهی آن ها هم باید بالا باشد و در سطح B2 به زبان آلمانی مسلط باشند. در هر دو این روش ها متقاضی حداقل باید در سطح B1 به زبان آلمانی تسلط داشته باشد ، چرا که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان و دانشگاه های دولتی و رایگان این کشور صرفا به زبان آلمانی امکان پذیر است . دوره تحصیلی پزشکی 6 ساله و دندانپزشکی 5 ساله است .

دانشگاه های آلمان محدوده سنی برای ورود به این رشته ها مشخص نکرده اند ، اما خود سفارت در وقفه افتادن بین تحصیلات حساسیت نشان میدهد ، پس بنا بر تجربه ، افراد زیر 25 سال شانس بیشتری برای اخذ ویزا خواهند داشت .

هزینه های تحصیل در دانشگاه های آلمان

همانطور که بیش از این هم اشاره شده تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و تنها برای شروع هر ترم مبلغی در حدود 300 یورو بابت ثبت نام و امور اجرایی گرفته می شود .

دانشگاه های خصوصی نیز همانند سایر نقاط از شهریه های بالای برخوردار هستند و مبلغی که بابت تحصیل در این رشته ها می توانید انتظار داشته باشید حدود 20000 یورو در هر سال خواهد بود .

دانشگاه های برتر تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

دانشگاه هایدلبرگ که جزء قدیمی ترین دانشگاه های اروپا است و معمولا اولین انتخاب دانشجویان برای تحصیل است دارای رتبه 72 در سطح جهانی می باشد .
دانشگاه Universitätsklinikum Tübingen یکی دیگر از دانشگاه های قدمت دار آلمان است و دپارتمان پزشکی آن در سطح جهان شناخته شده است . برخی از دانش آموخته های آن نیز از برندگان جایزه نوبل پزشکی در چند دهه اخیر بوده اند .

دانشگاه فرایبورگ که از دانشگاه های مطرح آلمان بوده و بیش از ۱۰ هزار دانشجو و استاد در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند و از مقصدهای تحصیل پزشکی در آلمان قلمداد می گردد.

دانشگاه لایپزیگ از دیگر دانشگاه های مطرح کشور آلمان است. از دانشجویان مشهور این دانشگاه می توان به افرادی همچون لایبنیتس ، گوته ، نیچه ، واگنر و آنجلا مرکل اشاره کرد ، این دانشگاه برنده 9 جایزه نوبل است.

دانشکده پزشکی آن با بیش از 3،000 دانشجو در پزشکی و دندانپزشکی است و دانشجویان آن از نزدیک با بیمارستان دانشگاه لایپزیگ فعالیت میکند . دانشکده پزشکی همراه با بیمارستان دانشگاه یکی از بزرگترین موسسات پزشکی در زاکسن است که 48 کلینیک و موسسه را در پنج بخش جداگانه اداره می کند .

دانشگاه توبینگن یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کلاسیک است . این دانشگاه در رشته های پزشکی ، علوم طبیعی و علوم انسانی از نظر بین المللی شناخته شده است . این دانشگاه نیز از برندگان جایزه نوبل ، به ویژه در زمینه های پزشکی و داروسازی است .

هزینه زندگی در آلمان

به طور متوسط برای هزینه های زندگی خود جهت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان که شامل مسکن هم می شود به مبالغ 800 تا 950 یورو در هر ماه برای شهر های بزرگ همچون برلین ، فرانکفورت ، دوسلدورف نیاز خواهید داشت. در شهر های کوچکتر این مبلغ کمتر و چیزی حدود 600 تا 750 یورو در هر ماه خواهد بود.

در ضمن دانشجویان در این مقطع تحصیلی می توانند 20 ساعت در هفته به کار پاره وقت دانشجویی مشغول شوند و برای خود کسب در آمد ایجاد کنند و در حین تحصیل زندگی راحت تری برای خود فراهم سازند .

در پایان می توان گفت که کشور آلمان با داشتن دانشگاه های رایگان و ارائه مدارک بین المللی و بسیار معتبر از کشور های بسیار مناسب در خصوص تحصیل پزشکی و دندانپزشکی است . دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به راحتی می توانند در آلمان و سایر کشور های اروپایی به این حرفه مشغول به کار شوند و حتی به اقامت دائم و تابعیت آلمان دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *