هنگامی که نمیدانید باردار هستید یا نه، هر روزی که باید منتظر بمانید تا مطمئن شوید، به نظر یک قرن طول میکشد. خوشبختانه خیلی زود (اغلب حدود اولین زمان قاعدگی (که احتمالا اتفاق نمی افتد) امکان تشخیص بارداری وجود دارد.

آزمایشهای خون و اولتراسوند از جنین دقیقترین روشهای تشخیص بارداری هستند اما نیاز به کمک پزشک دارند. تست بارداری ادرار با وجود دقت کمتر در شناسایی زود هنگام بارداری، به صورت بدون نسخه و بدون نیاز به پزشک، قابل انجام است بنابراین میتوان آن را در خانه نیز انجام داد.

تست های بارداری در خانه

تستهای بارداری بدون نسخه ساده و غیر تهاجمی هستند و مقدار کوریونیک گنادوتروپین انسانی (hCG) موجود در ادرار را اندازه گیری میکنند. هورمون کوریونیک گنادوتروپین انسانی توسط جفت در حال رشد تولید میشود، اندامی که داخل رحم قرار دارد و مواد مغذی و اکسیژن را به کودک میرساند. میزان این هورمون در هفته ها و ماههای اول بارداری به سرعت افزایش می یابد. بسیاری از تستهای بارداری بدون نسخه، ادعا میکنند که مقادیر بسیار کم این هورمون را نیز در زمان اولین قاعدگی میتوانند شناسایی کنند. برخی از این تستها همچنین تخمین میزنند چند هفته است که باردار شده اید اما در صورتی که طول سیکل قاعدگی تان متفاوت باشد یا بیش از یک کودک را باردار باشید، نتایج آن ممکن است دقیق نباشد.

انتخاب و استفاده از تست بارداری در خانه

برندهای زیادی برای تست بارداری بدون نسخه وجود دارند که برخی دقیقتر از سایرین هستند. به طور کلی هر قدر تست بارداری به مقدار کمترِ این هورمون حساستر باشد، شما زودتر میتوانید بارداری را تشخیص دهید. برای تست اولین ادرار صبحگاهی را بررسی کنید چون معمولا این ادرار حاوی بیشترین غلظت هورمون کوریونیک گنادوتروپین انسانی می باشد. دستور العمل استفاده از تست را به دقت بخوانید و دنبال کنید و نتیجه تست را تنها در چارچوب زمانی گفته شده بخوانید. اگر مدت زیادی منتظر بمانید ممکن است نتیجه اشتباهی دریافت کنید. حتی اگر تست را به درستی گرفته باشید، این احتمال وجود دارد که نتایج آن درست نباشد. اگر نتیجه این تست منفی بود و تا دو روز بعد هنوز دوره قاعدگی تان شروع نشده، دوباره تست بگیرید.

آزمایش خون بارداری

آزمایش خون بارداری نیز مقدار هورمون کوریونیک گنادوتروپین انسانی را اندازه گیری میکند. این هورمون تا هشت روز پس از لقاح، در خون و ادرار به مقدار کمی وجود دارد. مزیت آزمایش خون بارداری این است که به دقت میزان هورمون مورد نظر را اندازه گیری میکند (اندازه گیری کمیتی) و نسبت به تست ادرار، میتواند وجود این هورمون را در زودتر تشخیص دهد.

اولتراسوند (سونوگرافی) برای تشخیص بارداری

اولتراسوند (سونوگرافی) از لگن یا شکم در حوالی هفته پنجم بارداری، میتواند بارداری را نشان دهد. اولتراسوند کیسه حاملگی (ساختار پر از مایع احاطه کننده جنین در حال رشد) را نشان میدهد. اولتراسوند زود هنگام جنین، روش دقیقتر تعیین تاریخ اتمام بارداری است. سونوگرافی ترانس واژینال شامل استفاده از پروب اولتراسوند است که در داخل واژن جای میگیرد. این روش نسبت به سونوگرافی شکمی دید بهتری از رحم در اختیار پزشک قرار میدهد و به ویژه در صورتی که اضافه وزن داشته باشید بهتر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تست بارداری تان مثبت بود، به پزشک مراجعه کنید. مراقبتهای اوایل بارداری برای سلامت شما و کودکتان اهمیت زیادی دارد. اگر تست بارداریتان منفی بود اما فکر میکنید ممکن است باردار باشید، با پزشک صحبت کنید. اگر باردار هستید و درد شکمی ، کرامپ یا خونریزی واژنی شدیدی تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *