کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی چیست؟

در این عمل جراحی، دسته های کوچکی از مو (یا واحدهای فولیکولی) از بخشی از بدن که حاوی مو است (ناحیه اهدا کننده که معمولا اطراف سر است) به صورت یک نوار برداشته شده و در ناحیه گیرنده پیوند (ناحیه بدون مو در پوست سر) قرار داده میشود. در این حالت اگر پیوند به خوبی صورت بگیرد، شاهد رشد مجدد مو به صورت طبیعی در ناحیه دریافت کننده پیوند خواهید بود.

از طرف دیگر در این روش بر خلاف روشهای قدیمی تر، توده ها یا ردیفهای بد شکل و غیر طبیعی مو دیده نمی شود. در این روش کاشت مو، پیوند بسیار کوچک است و میتوان در نواحی بسیار کوچکی از پوست سر آن را قرار داد.

روش FUT بسیار کم تهاجمی است و دوره بهبودی آن کوتاه بوده و عوارض کمی دارد. با این حال باید جراح مجرب و ماهری را انتخاب کنید تا از نتایج درمان مطمئن شوید.

تفاوت بین روش کاشت واحد فولیکولی مو و روش برداشت واحد فولیکولی یا FUE (مخفف عبارت follicular unit extraction) در این است که در FUT نواری از واحدهای فولیکولی برداشته میشود و سپس برش میکروسکپی روی آن انجام میشود، در صورتی که در روش FUE خود واحدهای فولیکولی مستقیما از محل اهدا کننده برداشته میشود.

FUE and fut

تصویر سمت راست برداشت مستقیم و تک تک واحدهای فولیکولی و تصویر سمت چپ برداشت یک نوار از واحدهای فولیکولی که بعدا از هم جدا میشوند، نشان داده شده است.

واحد فولیکولی چیست؟

موها در گروههای کوچکی شامل 1 تا 4 مو رشد میکنند. این گروههای مو شامل خود مو و فولیکول مو میشوند. فولیکول مو ساختار کیسه مانندی در زیر پوست سر است که موی جدید را تولید و آن را تغذیه رسانی میکند. برخی از گروهها یا واحدهای مو تنها حاوی یک مو هستند اما بیشتر آنها حاوی دو تا سه مو هستند. فردی که موهای پر پشتی دارد واحدهای فولیکولی اش حاوی چهار مو هستند. واحدهای مستقل کمی هم وجود دارند که در حین جراحی ممکن است آسیب ببیند. این وضعیت منجر به ضعیف شدن رشد مو میشود به همین علت باید واحدهای فولیکولی به دقت برداشته شوند. بنابراین این روش عملی طولانی و گسترده است اما نتایج شگفت انگیز آن ارزش تمام اینها را دارد.

پیش از کاشت موی فولیکولی، اغلب جراحان از روشی استفاده میکردند که در آن پیوندهای بزرگی از موها برداشته میشد (معمولا در گروههای سه تا هشت تایی مو). یکی از مشکلات مهم این روش این بود که واحدهای فولیکولی مو ممکن بود آسیب ببینند یا از هم جدا شوند که در این صورت رشد مو نیز تحت تاثیر قرار میگرفت.

اما این مشکل در روش کاشت موی فولیکولی اتفاق نمی افتد چرا که در این روش واحدهای کاشته شده درست همانند زمانی خواهند بود که پیش از پیوند بودند.

روش کاشت موی FUT

در این شیوه واحدهای فولیکولی به صورت زیر کاشته میشوند:

واحدهای حاوی یک مو در جلوی خط مو قرار داده میشوند
واحدهای حاوی دو مو در پشت خط مو قرار داده میشوند
واحدهای حاوی سه مو در پشت واحدهای دو مویی قرار داده میشوند
سپس واحدهای حاوی چهار مو در پشت واحدهای سه مو قرار داده میشوند

با این روش ظاهر مو کاملا طبیعی شده تراکم موی خوبی ایجاد میشود بدون این که ظاهر ناخوشایند کاشت مو که در گذشته ایجاد میشد (plugginess)، دیده شود. در گذشته هنگامی که برای پیوند مو دسته های مو در ردیفهای ذرتی یا به صورت گِرهی آرایش داده میشدند، ظاهر غیر طبیعی و بدی ایجاد میشد که بیشتر شبیه موی عروسکها بود، به این وضعیت پلاگی (pluggy) گفته میشود

پیش از عمل با جراح درباره انتظارات و خواسته های خود صحبت میکنید. سپس در مورد تاریخ جراحی توافق میکنید. جراح دستوراتی جهت آماده شدن برای عمل به شما میدهد که شامل توقف مصرف سیگار، توقف مصرف هر گونه دارویی مانند اسپیرین و داروهای ضد التهاب و همچنین ماساژ پوست سر میشود.

عمل جراحی تحت بی حسی موضعی صورت میگیرد. موی ناحیه ای که اهدا کننده مو است باید کوتاه شود تا دسترسی به فولیکولهای مو آسانتر باشد.
سپس جراح بی حسی موضعی به ناحیه اهدا کننده پوست سر تزریق میکند تا بی حس شود. پس از آن موها به ترتیب برداشته میشوند. برداشتن مو با الگوی مشخصی به نام آرایش گسترده (spread arrangement) انجام میشود بنابراین مشخص نمیشود کدام موها برداشته شده اند.

جراح در حین کار از میکروسکپ استفاده میکند تا به فولیکولهای مو آسیبی وارد نشود. این واحدها به صورت نوارهایی برداشته میشوند تا در زیر میکروسکپ برش بخورند و بعدا کاشته شوند. این نواراز مرکز ناحیه اهدا کننده برداشته میشود تا پزشک بتواند مقدار زیادی کاشت مو انجام دهد.

جراح به ناحیه دریافت کننده پیوند (بخش طاس سر) بی حسی تزریق میکند و با استفاده از سوزن ریزی که مخصوص این کار طراحی شده است، واحدهای فولیکول را در پوست سر جایگذاری میکند. این موها به صورت طبیعی و به همان نحوی که پیشتر رشد میکردند، در اینجا نیز به رشد خود ادامه میدهند.

حداکثر 4000 مو در هر جلسه میتوان کاشت. جراح با استفاده از بخیه یا استیپل (الیاف مخصوص) برشهای ایجاد شده در ناحیه اهدا کننده را میبندد.

بسته به نوع ریزش مو و مقدار پوشش مویی که نیاز دارید ممکن است برای رسیدن به آن چه میخواهید، به چند جلسه کاشت مو نیاز داشته باشید.

از طرف دیگر ممکن است خوش شانس بوده و ظرف یک جلسه به نتیجه مطلوب دست یابید.

با از بین رفتن تاثیر بی حسی ممکن است مقداری درد، تورم و ناراحتی را تجربه کنید. در صورت لزوم میتوانید مسکن مصرف کنید.

پزشک به شما دستوراتی برای مراقبتهای پس از عمل کاشت مو میدهد از جمله این که چگونه مراقبت ناحیه عمل باشید و سر خود را چگونه بشویید.

خطرات و عوارض کاشت مو به روش FUT

در هر عمل جراحی احتمال بروز عوارض و خطرات وجود دارد اما احتمال آن کم است. عمل پیوند مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این جراحی بسیار موفقیت آمیز و بی خطر است اما مشکلاتی نیز ممکن است به وجود بیایند. از طرفی بدن هر فردی متفاوت است و به شیوه مختلفی به درمان پاسخ میدهد. به طور کلی بیشتر افرادی که کاشت مو انجام میدهند، عملشان بسیار موفقیت آمیز است.

عوارض احتمالی کاشت مو عبارتند از:

رشد ضعیف یا کُند مو که ممکن است در نتیجه آسیب دیدن فولیکول مو باشد
عفونت که بسیار نادر است چرا که داروهای آنتی بیوتیک پیش و پس از جراحی تجویز میشوند
باقی ماندن جای زخم. جراح تلاش میکند برش در ناحیه اهدا کننده پوست سر به صورتی باشد که پنهان بوده و دیده نشود
ضعیف بودن فرایند التیام زخم که ژنتیک یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در این زمینه است و برخی افراد سریعتر از دیگران زخمشان بهبود می یابد
تغییر در رنگدانه های پوست. احتمال افزایش رنگدانه پوست (تیره شدن پوست) وجود دارد اما این مورد بسیار نادر است

در صورتی که پس از جراحی متوجه هر گونه مشکلی شدید، با جراح خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *