تقویت دیواره روده می‌تواند به بهبود عملکرد روده و سلامت کلی کمک کند. دیواره روده یک ساختار پیچیده است که از چندین لایه تشکیل شده است. لایه‌های بیرونی دیواره روده مسئول محافظت از روده در برابر آسیب هستند. لایه‌های داخلی دیواره روده مسئول جذب مواد مغذی از غذا هستند.

عضلات دیواره روده و کف لگن

روده بزرگ (کلون) اندامی عضلانی است که در انتهای دستگاه گوارش قرار گرفته است. عملکرد اصلی روده بزرگ، جذب آب، مواد معدنی و الکترولیتها و نیز حذف مواد زاید از بدن است. روده بزرگ، راست روده و عضلات منقبض کننده مقعد، حرکت طبیعی روده را کنترل میکنند.

آسیب یا جراحت در دیواره روده بزرگ یا عضلات منقبض کننده مقعد میتواند موجب نقص عملکرد شده و به تجمع مواد زاید، بی اختیاری مدفوع، حرکات کند روده، یبوست و جریان یافتن باکتریها در خون منجر شود.

ممکن است پزشک توصیه کند ورزشهایی انجام دهید تا عضلات دیواره روده تان تقویت شده و هر گونه مشکلات مربوط به آن رفع شود.

عضلات دیواره روده و کف لگن

عضلات کف لگن از دنبالچه شروع میشوند و از اندامهای لگنی و شکمی محافظت میکنند. این عضلات، راست روده، مجاری ادرار و مثانه را بالا کشیده و آنها را پشتیبانی و کنترل میکنند. این عضلات به ویژه عضلات بالابرنده مقعد (levator ani) و پوبورکتال مسئول حرکات روده بوده و میتوانند مدفوع را نگه دارند یا دفع کنند.

عضلات بالابرنده مقعد در دیواره جانبی لگن شروع شده و به پایین ادامه می یابد و قیفی در لگن تشکیل میدهد تا پشتیبانی لازم را از مجرای مقعد و مجاری ادرار در زنان فراهم آورد.

پوبورکتال حلقه ای عضلانی تشکیل میدهد که از مجرای مقعد در انتهای این قیف پشتیبانی میکند و U شکل است. آسیب یا جراحت این عضلات میتواند به اسپاسم یا ضعف عضلات منجر شود که حاصل آن یبوست و بی اختیاری مدفوع یا روده است. ورزشهای کگل (Kegel) این عضلات دیواره روده و کف لگن را هدف قرار میدهند و تقویت میکنند.

ورزشهای کگل جهت تقویت دیواره روده

ورزشهای کگل جهت تقویت دیواره روده

ورزشهای کگل عضلات کف لگن را که از راست روده و دیواره روده پشتیبانی میکنند، تقویت میکند.

با اضافه کردن ورزشهای کگل به برنامه روزانه خود، سلامت و عملکرد روده، عضلات بالابرنده مقعد و پوبورکتال را افزایش میدهید و از نشت مدفوع و بی اختیاری مدفوع جلوگیری میکنید.

ورزشهای کگل همچنین عضلات منقبض کننده مقعد، راست روده و روده بزرگ را تقویت میکنند بنابراین به مردها در کنترل حرکات روده کمک مینمایند. این ورزشها انقباضات عضلانی یا حرکت دودی در روده بزرگ را نیز بهبود میبخشند که موجب بهبود حرکات روده میشود. ورزشهای کگل برای مردانی که نوعی آسیب یا صدمه ای به عضلات منقبض کننده مقعد یا دیواره روده آنها وارد شده و یا افرادی که قدرت عضلاتشان به واسطه افزایش سن کاهش یافته است، مفید می باشد.

عضلات کف لگن را چگونه پیدا کنیم

برای اطمینان از این که عضلات مربوطه را پیدا کرده اید، ابتدا جلوی توالت بنشینید و سعی کنید جریان ادرار خود را با انقباض عضلات منقبض کننده مقعد یا حلقه عضلات مقعد متوقف کنید. همچنین میتوانید تصور کنید میخواهید جلوی خروج گاز از مقعد را با تنگ کردن حلقه عضلات مقعد بگیرید. هنگام این حرکات، احساس کشش در راست روده و باسن خواهید داشت. همین که فهمیدید کدام عضلات مد نظر قرار دارند، میتوانید ورزشهای کگل را شروع کنید.

ورزشهای کگل را در حالی که خوابیده اید، نشسته اید یا ایستاده اید میتوانید انجام دهید. با انقباض عضلات اطراف مقعد شروع کنید. ده ثانیه این عضلات را منقبض نگه دارید سپس ده ثانیه آن را شل کنید. هنگامی که این ورزش را انجام میدهید، عضلات کمر، شکم و ران خود را شل کنید. وقتی مدتی این ورزشها و ورزشهای مربوط به عضلات کف لگن را انجام دادید، مدت و قدرت هر بار انقباض را افزایش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *