پوشک نوزاد شما همیشه کثیف است؟ بی خوابی شبانه دارد؟ با سر تیز مانند به دنیا آمده؟ اجازه بدهید ما به شما بزرگترین شگفتی های درباره نوزادان کوچک را بگوئیم.

سر نوزاد من عجیب و غریب به نظر می رسد

شما یک کودک کامل – تپل ، گلگون ، زیبا را در ذهن خود تصور کرده اید. اگر سر نوزاد شما در ابتدا کمی عجیب و غریب و مخروطی شکل به نظر می رسد، احتمالا به این دلیل است که او ساعت ها به صورت فشرده در لگن شما به سر برده است. دهانه های موجود در جمجمه اجازه می دهد که ظاهرش را تغییر دهد تا بتواند از کانال زایمان عبور کند. این امر در طول یک زایمان طبیعی از شکستگی جمجمه و یا آسیب مغزی جلوگیری می کند.

سر نوزادان

تمام این مسائل موقتی است و بعد از گذشت زمان اصلاح می شود. اگر کودک شما در هنگام تولد بر روی بینی قرار بگیرد، پره های بینی او ممکن است کمی له شده باشد. مایعات جمع شده در زیر پوست او ممکن است چشمش را متورم نشان دهد. و حتی ممکن است او چند کبودی کوچک بر روی صورت و پوست سر خود داشته باشد که اگر در هنگام تولد از پنس و یا مکش برای بیرون آوردن نوزاد استفاده شود به وجود می آیند. کودک یک شاهکار از زیبایی است. کمی صبور باشید، و او به زودی به فرشته ای که شما تصور می کردید تبدیل خواهد شد.

نوزاد من بیش از حد پر جنب و جوش است

بعد از ماه ها ماندن در یک کیسه آب داخل یک رحم گرم و نرم، حالا نوزاد شما هر چقدر که بخواهد فضای حرکت دارد، بدون هیچ محدودیتی. او هنوز کاملا متوجه نشده است که چگونه باید بدن خود را کنترل کند، بنابراین یک حرکت کوچک بازوی او به یک نوسان تشنجی گسترده تبدیل می شود.

نوزادان نیز با وحشت و یا عکس العمل به دنیا می آیند: هنگامی که نوزاد حس سقوط می کند و یا مبهوت است، به طور ناگهانی دستانش را پرت می کند ، دست خود را باز می کند ، سرش را به سمت عقب می برد ، و یا به سرعت دستانش را می بندد. این عکس العمل طی 3 ماه از بین می رود. هم چنین سیستم عصبی در حال توسعه نوزاد بیشتر از حد نیاز ضربه های الکتریکی به عضله می فرستد، که می تواند باعث ارتعاش چانه نوزاد و یا لرزش پاها شود.

در طول چند هفته اول هر چه بدن نظم بیشتری می گیرد، لرزش کمتر خواهد شد. بیشترین ارتعاشات نیاز به نگرانی ندارند، اما اگر لرزش کودک شما به صورت یکنواخت و دارای ریتم است و یا اگر وقتی عضوی که می لرزد را لمس می کنید و لرزش متوقف نمی شود، به یک دکتر مراجعه کنید.

بیضه های نوزاد من بیش از حد بزرگ هستند

در این مساله، نه ژنتیک و نه هورمون های مردانه هیچ نقشی ندارند. این اتفاق به خاطر ورم است که در واقع نتیجه فشار وارد شده هنگام تولد بر نوزاد شما، و همچنین به خاطر مایعات به دام افتاده در بافت است. همچنین، همه نوزادان تازه به دنیا آمده هنوز هورمون های مادر خود را در گردش خون بدنشان دارند. در پسران، این هورمون ها باعث بزرگ تر شدن بیضه ها و در دختران ، باعث متورم شدن لب ها می شود. در طی چند روز اول این ورم از بین می رود.

نوزاد من همیشه گرسنه است

در هفته های اول، ممکن است احساس کنید دائما در حال غذا دادن به نوزادتان هستید خواسته های مکرر او روشی برای افزایش میزان شیردهی مادر است تا به میزان مورد نیاز نوزاد برسد. هم چنین نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند تمایل به خوردن بیشتر دارند، چرا که شیر مادر با سرعت بیشتری هضم شده و کامل تر از شیر خشک جذب می شود.

البته، دلیل این همه دیوانگی غذایی این است که نوزاد کوچک شما برای رشد کردن نیاز به میزان بالایی انرژی دارد. وزن نوزاد در شش ماه اول نسبت به لحظه تولد دو برابر می شود و برای این مساله نیاز به میزان زیادی کالری دارد.

این انتظار را داشته باشید که کودک شما به خصوص در طول جهش های رشد بسیار گرسنه باشد؛ اولین جهش معمولا بین 4 تا 6 هفته اول رخ می دهد. اما دقت داشته باشید که نشانه های او را به اشتباه به عنوان گرسنگی تفسیر نکنید در حالی که ممکن است تمام آنچه او می خواهد حس راحتی و نزدیکی است. اگر او در طول دو یا سه ساعت گذشته غذا خورده است، او را در آغوش بگیرید و ببینید که آرام می شود یا نه.

دست ها و پاهای نوزاد من همیشه سرد است

قبل از اینکه ترموستات را زیاد کنید و کوچولوی خود را با یک پتو دیگر بپوشانید، روی شکم و سینه ی او را لمس کنید. اگر شکم او گرم و صورتی بود، کودک شما سردش و نشنه های سرماخوردگی نیست. از آنجا که سیستم گردش خون او هنوز در حال توسعه است، خون بیشتر به ارگان های حیاتی، که بیشتر نیاز به خون دارند سوق داده می شود. دستها و پاها آخرین قسمت های بدن او برای دریافت جریان خوبی از خون هستند.

ممکن است سه ماه طول بکشد تا گردش خون او با زندگی خارج از رحم کاملا منطبق شود. در این میان ، طبیعی است که انگشتان کوچک دست و پا او سرد باشند و رنگ پریده به نظر بیایند. هر چقدر کودک شما فعال تر و بزرگتر شود، گردش خون او بهبود خواهد یافت.

خون دورن پوشک نوزادم دیدم

همان هورمون مادر که باعث ورم بیضه ها و لب های نوزادان پسر می شود، گاهی اوقات مسئول ترشحات خونین واژن نوزادان دختر می باشد. اگر در هفته های اول زندگی نوزاد لکه کوچک خون در پوشک او دیدید، نگران نباشید. این دوره کوتاه قاعدگی معمولا فقط چند روز طول می کشد. گاهی اوقات، آنچه به نظر خون می رسد ممکن است در واقع ادرار جمع شده باشد، که ممکن است لابلای پوشک تیره دیده شود. با این حال، خون قرمز روشن ، غیر معمول است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

نوزاد من بر لب خود یک تاول دارد

بسیاری از نوزادان از مکیدن شدید بطری یا سینه زگیل یا تاول می زنند. در برخی موارد، در زمان تولد تاول وجود دارد که به دلیل مکیدن انگشت شست در رحم مادر است. این پینه بر روی لب ها هیچ ناراحتی برای نوزاد شما به وجود نمی آورد. در واقع، رشد بیش از حد پوست لب را سفت می کند و گرفتن نوک سینه را برای نوزاد راحت تر می کند. این تاول خود بخود در عرض چند ماه ناپدید می شود، یا ممکن است ناگهان پدیدار شود و ناگهان از بین برود.

مدفوع نوزاد من اسهال مانند به نظر می رسد

نوزادانی که سینه مادر تغذیه می کنند مدفوع زرد، مایع و شل دارند، در حالی که نوزادانی که از بطری تغذیه می کنند مدفوعی جامد تر با رنگ قهوه و غلظت خیلی بیشتری دارند. برخی از کودکان روزی چند بار مدفوع می کنند در حالی که ممکن است برخی کودکان فقط چند بار در هفته مدفوع کنند. تا زمانی که فرزند در حال بدست آوردن وزن است و درد شکم و یا نفخ ندارد، اوضاع گوارش او خوب است.

تشخیص مدفوع طبیعی از اسهال می تواند سخت باشد به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید. نوزادانی که از سینه تغذیه می کنند معمولا بعد از هر وعده غذایی مدفوع می کنند. (این اتفاق را گاسترو-کولیک رفلکس می نامند: وقتی شیر وارد معده می شود، از سمت دیگر چیزی به بیرون می آید) و مدفوع آن ها به طور طبیعی شل تر است. بهترین راهکار برای شما آشنایی با روند معمول نوزادتان است. اگر تکرار، حجم و یا قوام به طور چشمگیری تغییر کرد، به دکتر خود مراجعه کنید.

نوزادان همیشه عطسه می کند

نوزادان زیاد عطسه می کنند، اما نه به خاطر اینکه سردشان شده و یا بیمار هستند. این کار به سادگی برای پاک کردن بینی و راه های تنفسی از تراکم  ذرات موجود در هوا است. به علاوه، عطسه کردن به بازگشایی سوراخ بینی که موقتا بسته می شود کمک می کند. هنگامی که مادر به نوزاد خود شیر می دهد و نوزاد به بدن مادر فشرده می شود، ممکن است به بینی او فشار آمده و مسطح شود و یا یک سوراخ بینی تحت فشار بسته شود. بعد از خوردن شیر، نوزاد یک نفس عمیق می کشد و یا عطسه می کند تا راه های بینی خود را باز کند.

پوست نوزاد من پوسته پوسته است

وقتی که کودک شما در یک چشمه از مایع آمنیوتیک غوطه ور بود، پوست او توسط یک پوشش سفیدرنگ از موادی مومی شکل به نام ورنیکس از محیط آبکی محافظت می شد. اما به محض این که او در معرض هوا قرار می گیرد و ورنیکس پاک می شود، لایه فوقانی پوست خشک شده و شروع به پوسته پوسته شدن می کند.

تمام بدن کودک شما ممکن است شروع به پوست انداختن کند ( اگر چه قابل توجه ترین قسمت ها بر روی دست ها و پاها است ). سعی نکنید که پوسته ها را با انگشتان بردارید – ممکن است پوستی را بردارید که آماده ی ریختن نیست. مرطوب کننده ها هم لازم نیستند. این پوسته پوسته شدن ها معمولا یک تا دو هفته طول می کشد.

تنفس نوزاد

نوزاد من به طرز عجیبی نفس می کشد

مانند بسیاری از پدر و مادر های جدید، شما هم احتمالا بخش زیادی از هر شب را صرف چک کردن نوزاد خود می کنید تا مطمئن شوید که هنوز نفس می کشد. و احتمالا چندین بار با دیدن نفس کشیدن غیر عادی او وحشت کرده اید. اما در واقع  این برای نوزادان طبیعی است که کمی مکث کنند و سپس به دوره های سریع تنفس کردن باز گردند.

گهگاهی گرفتن و یا رد کردن یک دم و بازدم بخشی از توسعه سیستم عصبی و دیافراگم نوزادان است (عضلاتی که تنفس را مقدور می سازند). مکث تا 20 ثانیه هم نرمال در نظر گرفته می شود. با ورود نوزاد به سن 6 هفتگی، او با الگوی بسیار منظم تری نفس خواهد کشید.

شما نگران SIDS هستید، والبته باید عاقل و محتاط باشید. کودک خود را به پشت بخوابانید، تمام ملافه ها و اسباب بازی های نرم را خارج از تخت او نگاه دارید، و از دخانیات استفاده نکنید. اگر کودک شما بیش از 20 ثانیه نفس نکشید ( نشانه ای از آپنه ) و یا آبی یا کبود شد، به دنبال مراقبت های پزشکی بروید.

تمام صداهای نوزاد من مانند هم هستند

تا به حال شنیده اید که مادران به طور غریزی از صدای گریه ی او می دانند که آیا گرسنه یا خسته است  و یا نیاز به عوض کردن پوشکش دارد. اما اگر شما هنوز مسلط به زبان اول کودک نیستید، نگران نباشید. با گذشت زمان، شما گریه ی حاصل از درد و ناله ناشی از خستگی مفرط را تشخیص می دهید. به هر حال در روز های اول چندان مهم نیست که چرا او گریه می کند ( بعضی وقت ها آنها بدون هیچ دلیل خاصی ناله می کنند ) و در هر صورت شما با عشق از او مراقبت می کنید و در آخر این تنها چیزی است که نوزادان واقعا می خواهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *