تحقیقات جدید این نظریه را که نشستن به مدت طولانی خطر مرگ زود رس را حتی برای افراد سالم افزایش میدهد، به چالش کشیده اند.

این تحقیقات که توسط دانشگاه اگزتر انگلستان صورت گرفت 3720 مرد و 1412 زن را که بیماری قلبی نداشتند و بخشی از تحقیقات بلند مدت سلامت انگلستان بودند، مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

از شرکت کنندگان در این پژوهش در اواخر دهه 90 میلادی، راجع به مدت زمانی که (در هفته) در محل کار، در اوقات فراغت یا هنگام تماشای تلویزیون مینشینند اطلاعاتی دریافت شد. سپس به مدت 16 سال تحت بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود چه اتفاقاتی برای آنها رخ میدهد.

محققان دریافتند هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نشستن چه در محل کار و چه در خانه و مکانهای دیگر، با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد. این مطالعه در International Journal of Epidemiology منتشر شد.

این محققان میگویند یافته های آنها تحقیقات پیشین را که بیان میداشت نشستن به خودی خود ضرر دارد حتی در شرایطی که فرد ورزش یا پیاده روی زیادی دارد، زیر سوال میبرد. اگر چه پژوهشگران میگویند بخشی از نتایج آنها ممکن است به علت فعالیت بیشتر از حد متوسط در این گروه شرکت کننده باشد.

ارتباط چاقی، دیابت و سلامت قلب با نشستن به مدت طولانی

مطالعات پیشین نشستن به مدت طولانی را با اضافه وزن و چاقی، دیابت نوع 2 و برخی انواع سرطان و مرگ زود رس مرتبط نشان داده بودند.

تصور میشود نشستن به مدت طولانی متابولیسم را کند میکند و بر توانایی بدن در کنترل قند خون، فشار خون و تجزیه چربی بدن تاثیر میگذارد.

ملوین هیلسدون محقق دانشگاه اگزتر میگوید: “مطالعه ما تصور کنونی در مورد خطرات سلامتی نشستن را زیر سوال برده و نشان میدهد که مشکل نشستن طولانی در واقع به عدم تحرک مربوط است نه مدت نشستن. ”

مولف اصلی این مقاله ریچارد پالسفورد میگوید: “تشویق مردم به تحرک باید هنوز در اولویت برنامه های سلامت عمومی قرار داشته باشد.”

تحرک داشته باشید

امیلی ریو پرستار ارشد قلب بنیاد قلب انگلستان میگوید: “تحقیقات بیشتری بر روی رفتار کم تحرک و تاثیر آن بر سلامتی لازم است. ما میدانیم کوتاه کردن زمان نشستن برای سلامت قلب خوب است و میخواهید مردم را به تحرک بیشتر و حفظ فعالیت تشویق کنیم. در صورتی که تلویزیون تماشا میکنید میتوانید مدت زمان نشستن خود را با برخاستن و چای درست کردن کاهش دهید یا در محل کار از فرصت ها برای راه رفتن استفاده کنید نه کارهای کامپیوتری شخصی. ”

منبع : webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *