مطالعات جدید نشان میدهند قند خون بالا مربوط به پیش دیابت میتواند خطر بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

محققان در این پژوهشها دریافتند که مقاومت انسولین ( قند خون بالا ، قند خون بیشتر از حد طبیعی ) که اغلب به دیابت نوع دو منجر میشود، در بزرگسالانی که در اواخر میانسالی قرار داشتند، با عملکرد ضعیف در آزمونهای حافظه همراه بود. پژوهشگر راهبر این مطالعه، باربارا بندلین دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ویسکانسین مادیسون میگوید: “این یافته ها جالب است چون افرادی که به دیابت مبتلا هستند در خطر بیشتر بیماری آلزایمر قرار دارند اما ما اکنون دریافته ایم چرا این افراد در خطر بیشتر آلزایمر قرار دارند. ”

قند خون بالا

نتایج تحقیقات نشان میدهد که مقاومت انسولین میتواند خطر بیماری آلزایمر را با دگرگونی نحوه مصرف قند (گلوکز) توسط مغز افزایش دهد. قند سوخت اصلی مغز است.

بندلین اضافه میکند: اما با تغییر مقاومت انسولین در میانسالی، امکان کاهش خطر بیماری آلزایمر در آینده وجود دارد. داروها و سبک زندگی سالم راههای ممکن برای کاهش خطر این بیماری هستند.

طبق گزارش انجمن دیابت امریکا، 29.1 میلیون امریکایی به دیابت مبتلا هستند و بیش از نیمی از بزرگسالان بالای 64 سال، پیش دیابت دارند. رژیم غذایی نامناسب، چاقی و سبک زندگی کم تحرک با مقاومت انسولین مرتبط هستند.

بندلین میگوید: سبک زندگی سالمتر میتواند با کاهش مقاومت انسولین، به داشتن مغزی سالم تر در دوران سالمندی کمک کند.

یک کارشناس در این زمینه اشاره کرد ابتلا به پیش دیابت یا مقاومت انسولین لزوما به معنی بیماری آلزایمز که شایعترین شکل بیماریهای زوال عقل (دمانس) است، نمیباشد.

دکتر لوکا گیلیبرتو محقق مرکز تحقیقاتی بیماری آلزایمر Litwin-Zucker در موسسه فاینستین تحقیقات پزشکی منهست نیویورک که در این پژوهش دخالتی نداشته است میگوید: این مطالعه نشان میدهد که مقاومت انسولین میتواند عملکرد ذهن را دچار اشکال کرده و با کاهش مصرف انسولین در ناحیه مغز که در بیماری آلزایمر اتفاق می افتد، ارتباط دارد اما این به این معنی نیست که مقاومت انسولین به بیماری آلزایمر منجر میشود. ما نمیدانیم چه عاملی موجب بیماری آلزایمر میشود. ما نمیدانیم آیا کاهش قند خون از بیماری آلزایمر جلوگیری میکند یا خیر.

در این پژوهش گروه تحقیقاتی بندلین از 150 شرکت کننده بزرگسالی که هیچ نقص ذهنی و روانی نداشتند و متوسط سن آنها 61 سال بود آزمونهای حافظه گرفتند. همچنین محققان مقاومت انسولین آنها را اندازه گیری کرده و پت اسکن مغزی از آنها گرفتند.

در بیش از دو سوم شرکت کننده ها یکی از والدین از بیماری آلزایمر میبرد و حدود 40 درصد از آنها ژن جهش یافته مربوط به افزایش خطر بیماری آلزایمر را داشتند و تقریبا 5 درصد افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

محققان دریافتند مقاومت انسولین با فراوری ضعیف قند در مغز همراه است. عملکرد ضعیف حافظه فوری به متابولیسم کمتر قند در لوب گیجگاهی میانی چپ مربوط بود. این گزارش در JAMA Neurology به صورت آنلاین منتشر شد.

دکتر سام گاندی رئیس مرکز سلامت شناختی در بیمارستان مونت سینای نیویورک سیتی میگوید به نظر میرسد بین زوال عقل مربوط به دیابت کامل که به نظر میرسد در اصل زوال عقل ایجاد شده به واسطه سخت شدن عروق در مغز است و تاثیر ذهنی مقاومت انسولین که برخی محققان معتقدند با بیماری آلزایمر همراه است، تفاوت وجود دارد. در مغز انسولین کمک میکند پیام بین سلولها منتقل شود. ما مدتها بیماری آلزایمر را به عنوان یک بیماری که در آن ارسال سیگنال در مغز نقص دارد، میشناختیم. همچنین بیماری نقص ارسال سیگنال انسولین نیز وجود دارد که این مقاله آن را تایید میکند. اگر این یافته ها صحت داشته باشند باید تلاش برای حساس کردن مغز نسبت به انسولین با استفاده از داروهایی مانند پیوگلیتازون موثر بوده و روند بیماری را کند کند.

گیلبرتو توصیه میکند سبک زندگی سالم بهترین راه کنترل قند خون و حفاظت از سلامت ذهن و روان است.

گیلبرتو میگوید:

“با کاهش مصرف چربیها، کاهش قند و در نتیجه بهبود مقاومت انسولین سلامت خود را بهبود ببخشیم و خطر فاکتورهای دیگری مانند دیابت را که ممکن است در بیماری آلزایمر و زوال عقل نقش داشته باشند، کاهش دهیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *