هنگامی که صحبت از تکنیک جدا سازی فولیکول (Follicular isolation technique که به اختصار FIT گفته میشود) به میان می آید، باید بدانید اصطلاح عمومی تر این تکنیک برداشت واحد فولیکولی است و زمانی انجام میشود که جراح واحدها یا خوشه های موی طبیعی پوست سر را برمیدارد. این واحدهای مو ممکن است شامل یک یا چند فولیکول مو در هر خوشه باشند.

جراح دستگاه پانچ (سوراخ کن) کوچکی که یک استوانه باز با اندازه ای در حدود 0.8 تا 1 میلی متر است را وارد پوست سر میکند و یک واحد فولیکول را میگیرد. این روش بسیار مشابه تکنیک قدیمی کاشت موی پلاگی است با این تفاوت که جراح از پانچ بسیار ریزی استفاده میکند چون هر بار تنها یک واحد مو را میگیرد در حالی که در تکنیک قدیمی چند واحد مو همزمان برداشت میشد. پزشک سعی میکند واحد مو را سالم و دست نخورد حفظ کند با این حال گاهی در تکنیک جدا سازی فولیکول یک یا دو مو از کل خوشه مو برداشته میشود.

روش کاشت موی FIT چگونه انجام میشود

قبلا تنها پانچ روی پوست گذاشته میشد و تلاش نمیشد که عمق فولیکول و نیز جایی که لایه درم تمام شده و لایه چربی شروع میشود، مشخص شود. تکنیک جدا سازی فولیکول یا فیت سعی کرده است این مشکل را برطرف کند به صورتی که برای عمقی که جراح پانچ را وارد پوست میکند تا به ابتدای لایه چربی برسد، حدی را مشخص میکند. سپس جراح میتواند پیوند را ببُرد و بیرون بکشد. به این صورت احتمال قطع شدن عرضی پیوند کاهش می یابد.

ویژگی دیگر فیت این است که در جدا سازی فولیکولی بر خلاف برداشت واحد فولیکولی، جراح میتواند تمامی واحد مو را در صورت نیاز بردارد. گاهی پزشک ممکن است تنها بخشی از یک واحد فولیکولی را بردارد و مقداری از موهای یک واحد فولیکولی را بگذارد بمانند تا ناحیه اهدا را پوشش دهند. مو یا موهای باقی مانده در ناحیه اهدا شروع به رشد میکند در حالی که موی برداشته شده دیگر جایگزینی نخواهد داشت.

مزایای روش FIT

مهمترین مزیت روش FIT مشخص کردن عمق و استفاده از حداقل عمق لازم برای برداشت مو است. روشهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارند که نیازی به پانچ مخصوص ندارند. این مفهوم کار است که اهمیت زیادی دارد نه ابزار مورد استفاده برای این منظور.

باید به خاطر داشته باشید که FIT نوعی کاشت موی FUE است به این معنی که در واقع FIT زیر مجموعه ای از FUE است. جراح هر چه عمق بیشتری از پوست را سوراخ کند، احتمال صدمه دیدن فولیکولهای مو افزایش می یابد چرا که معمولا پانچ تیز است. حتی اگر پانچ کُند باشد به خصوص در صورتی که به دستگاه چرخشی وصل باشد، ممکن است به مو آسیب برسد. جراح ترجیح میدهد حتی الامکان عمق کمتری از پوست را سوراخ کند و در عین حال به راحتی بتواند پیوند فولیکولی را خارج کند. به همین علت این ویژگی یک مزیت مهم FIT است که عمق کمتری از پوست سوراخ میشود.

چه شرایطی برای عمل FIT لازم است؟

بیمارانی که برای FUE یا FIT مناسب هستند، اغلب جوان بوده و مطمئن نیستند میخواهند کاشت مو را ادامه دهند یا نه (ممکن است نیازی به کاشت موی گسترده نداشته باشند) و میخواهند خیلی زود کار کاشت مویشان انجام شود. همچنین بیمارانی که موی سرشان بسیار پرپشت است یا افرادی که پیش از این چند مرتبه به روش نواری (FUT) کاشت مو داشته اند در صورتی که تنها بخش کوچکی برای پیوند لازم باشد، این روش برایشان مناسب است.

افرادی که برای این روش مناسب نیستند همان افرادی هستند که ممکن است برای FUE نیز مناسب نباشند. اگر فرد تراکم موی کمی داشته باشد، این عمل باعث کم پشت تر شدن موی او میشود بنابراین این روشها برای او مناسب نیست.

برخی از بیماران موهایشان خیلی فر است به حدی که احتمال صدمه دیدن فولیکولهای مو در آنها بالاست. در این افراد روش FIT و FUE مناسب نیست. این وضعیت پس از مقداری پانچ آزمایشی توسط پزشک مشخص میشود. بیمار پیش از عمل برای تست پیوند مو مراجعه میکند تا مشخص شود موهایش چقدر فر است و آیا میتوان این روش را برای او به کار گرفت یا خیر. بیمارانی که موهای فر دارند، زاویه خروج موی شان از پوست گاهی اوقات با مسیر مو در داخل پوست متفاوت است.

افرادی که موهای بسیار فر دارند، بخش انتهایی یا پیاز مویشان ممکن است فر خورده و شکل J مانندی درست کند که در این روش بخش مهمی از این فولیکولهای مو قطع میشود.

کاربردهای تکنیک جدا سازی فولیکول

FIT را برای بازسازی موهای ابرو و مژه نیز میتوان استفاده کرد چون روش آن همانند موی سر است، با این تفاوت که جراح موهای کمتری برای این کاشت مو نیاز دارد. اگر چه برای این کار موی بدن را نیز میتوان استفاده کرد اما این موها اغلب قطر موهای سر را نداشته و همانند موی ابرو یا سر رشد نمیکنند. برداشت موی سر برای پر پشت کردن ابرو به این معنی است که موی ابرو کیفیت موی سر را خواهد داشت.

محدودیتها و معایب FIT

افرادی که مشاغلی دارند که خیلی زیاد با دیگران سر و کار دارند ممکن است این روش برایشان مناسب نباشد چرا که جراح باید موهای سر بیمار را کامل بتراشد و کوتاه کند تا بتواند پیوند مو بردارد. پیوند موی زیاد به این معنی است که بخش زیادی از پوست سر باید تراشیده شود.

برخی در مورد روش FIT و FUE برداشت اشتباهی دارند و تصور میکنند هرگز جای زخمی روی سرشان ایجاد نمیشود. هر زمانی که جراح سوراخی در پوست سر ایجاد میکند تا واحد مو بردارد، یک جای زخم ایجاد میشود. اگر فرد پس از عمل تصمیم بگیرد موهایش را خیلی کوتاه کند، برخی نقاط ریز ممکن است در پوست سر دیده شوند. همچنین جراح تنها تا جایی میتواند واحدهای فولیکولی زیاد بردارد که ناحیه اهدا کننده پیوند کم پشت نشود.

عوارض احتمالی روش کاشت موی FIT

یکی از عوارض مهم این روش کم پشت شدن ناحیه اهدای مو در برداشتهای متوالی و زیاد واحدهای فولیکولی است. یکی دیگر از خطرات احتمالی برداشت از ناحیه نامناسب است.

گاهی اوقات در صورتی که پیوندها در زیر پوست محبوس شوند، بیمار ممکن است به خاطر واکنش بدن به جسم خارجی کیست تشکیل دهد.

خطرات احتمالی در این عمل همانند هر عمل جراحی دیگر است. مدت زمان عمل کاشت مو طولانی بوده و بیمار ممکن است به ماده بی حسی واکنش نشان داده یا بی حسی بر کبد یا قلبش تاثیر نامطلوب بگذارد. از نظر تئوری این عمل ممکن است به برخی از موهای مجاور صدمه بزند. گاهی بیمار ممکن است دچار ریزش ناگهانی مو شود که به آن شوک ریزش مو گفته شود. این اتفاق به ندرت رخ میدهد و موهای ریخته شده ظرف چند ماه دوباره رشد خواهند کرد.

بهبودی پس از عمل کاشت مو

فرایند ریکاوری FIT درست همانند FUE است و کمی راحت تر از برداشت نواری مو می باشد. ممکن است در شب اول کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشید اما میزان درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بیشتر افراد روز بعد میتوانند به سر کار بازگردند. با این حال چون در این روش بخش بزرگی از پوست سر باید تراشیده شود بسیاری ترجیح میدهند این موضوع را بر سر کار رفتن اولویت داده و موقتا کارشان را تعطیل کنند.

در عمل کاشت مو به روش FIT میتوان تمام موهای یک واحد فولیکولی و یا بخشی از آن را برداشت کرد. کسی نمیداند آیا برداشتن بخشی از واحد فولیکولی (در صورتی که آن واحد بیش از یک مو داشته باشد) میتواند منجر به تضعیف موی باقی مانده شود یا موی باقی مانده متفاوت از موهای دیگر خواهد بود یا خیر. یک پژوهش نشان داده است که پیوندهای جدا شده ممکن است به اندازه بخش باقی مانده پیوند خوب عمل نکنند. اما در این موارد پیوندها به صورت دستی از هم جدا شده بودند.

توجه داشته باشید برای کاشت مو هیچ تکنیکی کامل و بی نقص نیست و هر روش معایب و مزایای خاص خود را دارد. انتخاب شما بستگی به ترجیح شخصی و شرایط شما دارد.

همچنین بسیار مهم است که برای عمل کاشت مو از جراح مجرب و ماهری کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *