فشار بالای چشم خطر آب سیاه (گلوکوم) و شماری از نواقص دیگر میدان بینایی را افزایش میدهد اما هر کسی که فشار بالای چشم داشته باشد، لزوما به آب سیاه مبتلا نمیشود.

روشهای طبیعی برای کمک به کاهش فشار چشم وجود دارند. باید همه روشها را با پشتکار و مداوم انجام دهید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

آب کافی به بدنتان برسانید

مصرف آب کافی در طول روز به کاهش فشار چشم کمک میکند اما مقدار زیادی آب را در یک مرتبه ننوشید. نوشیدن یک لیتر آب یا بیشتر در یک مرتبه در حالی که نشسته اید، ممکن است منجر به افزایش فشار چشم شود نه کاهش آن. اگر 68 کیلو گرم یا کمتر وزن دارید، حداقل 1.8 لیتر آب در طول روز باید بنوشید. این مقدار معادل پنج لیوان آب است. به ازای هر 9 کیلو گرم وزن بالای 68 کیلو گرم، یک لیوان آب بیشتری باید بنوشید.

استرس خود را کاهش دهید

به طور کلی با افزایش فشار خون، فشار چشمها نیز افزایش می یابد. فشار خون خود را در سطح مطمئن حفظ کنید تا فشار چشمانتان کاهش یابد. حرکات کششی در طول روز به کاهش استرس کمک میکند. تمرینات تنفس نیز به کاهش میزان استرس کمک میکند. در مکان آرامی صاف بنشینید، با تمرکز بر ناحیه شکم دم و بازدم انجام دهید. شکم خود را نگاه کنید که با دم و بازدم شما منبسط و منقبض میشود. هدف روزی پانزده دقیقه ورزش تنفس است. مدیتیشن، یوگا، ماساژ، حمام آب گرم، موسیقی، تجسم خلاق و بیوفیدبک نیز به کاهش استرس کمک میکنند. به علاوه رژیم غذایی متعادل محافظت از سلامتی به کاهش فشار چشم کمک میکند.

مصرف کافئین خود را کاهش دهید

طبق گزارش دانشگاه Illinois Eye and Eye Infirmary کاهش مصرف کافئین میتواند به کاهش فشار چشم کمک کند. میزان فشار چشم بسته به مقدار مصرف کافئین افزایش پیدا میکند. چای سبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه کافئین دار است. بیشتر به جای قهوه چای بنوشید. چای سبز علاوه بر کافئین کمتر، حاوی آنتی اکسیدانهای مفیدی مانند فلاونوئیدها می باشد.

ورزش کنید

ورزش یکی از راههای طبیعی برای کمک به کاهش فشار چشم است. مشخص شده است که ورزشهای ایزوکینتیک مانند دوچرخه ثابت با سرعت کنترل شده نتیجه چشم گیری در کاهش فشار داخل چشم دارد. طبق پژوهشهای دانشگاه Illinois Eye and Eye Infirmary ورزشهای هوازی فشار داخل چشم را کاهش داده و جریان خون به شبکیه و عصب بینایی را بهبود میبخشند. انجمن قلب امریکا نیز بیان میدارد ورزش منظم میتواند به کاهش فشار چشم کمک کند. با سی دقیقه ورزش با شدت متوسط در روز شروع کنید و حداقل پنج روز در هفته این کار را انجام دهید تا بهترین نتایج را کسب کنید. نوع فشار چشمی که تجربه میکنید، تعیین کننده تاثیر گذاری یا عدم تاثیر گذاری ورزش است. مثلا اگر آب سیاه زاویه باز داشته باشید، ورزش میتواند فشار چشمتان را کاهش دهد. در همه موارد ورزشهای روی سر یوگا را انجام ندهید. این حالت فشار چشم را افزایش میدهد. از ورزشهای ایزومتریک اجتناب کنید چون فشار چشم را بالا میبرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *