سوزش معده (Heartburn) چیست؟
سوزش معده ارتباطی با قلب ندارد اما برخی علائم آن مشابه حمله قلبی یا بیماری قلبی است. سوزش معده به تحریک مری توسط اسید معده گفته میشود که موجب احساس ناراحتی در بالای شکم یا زیر استخوان سینه میشود.

دریچه عضلانی به نام اسفنکتر (منقبض کننده) تحتانی مری به کمک نیروی ثقل اسید معده را داخل معده نگه میدارد و اجازه نمیدهد اسید بالا بیاید. عضله منقبض کننده تحتانی مری در محل تلاقی مری و معده زیر قفسه سینه و کمی به سمت چپ قرار گرفته است. در حالت طبیعی این عضله دریچه معده را باز میکند تا غذا وارد معده شود یا آروغ خارج شود و سپس دوباره بسته میشود. اگر این عضله زیاد باز بماند یا درست بسته نشود، اسید معده به مری رفلاکس یا تراوش میکند و موجب احساس سوزش میشود. سوزش معده اگر گهگاهی اتفاق بیفتد، خطری ندارد اما اگر تبدیل به حالت مزمن یا بیماری رفلاکس مری معده (GERD) شود گاهی ممکن است به مشکلات جدی منتهی شود. سوزش معده در 20 درصد مردم امریکا یک رویداد هفتگی است و در زنان باردار بسیار شایع است.

چه عواملی باعث سوزش معده میشود؟

عامل اصلی سوزش معده اشکال در عضله اسفنکتر تحتانی مری است که به خوبی یا به موقع بسته نمیشود. دو عامل اصلی که در این امر نقش دارند غذای زیاد در معده (پرخوری) یا فشار خیلی زیاد به معده (چاقی، بارداری یا یبوست) هستند. برخی غذاها نیز موجب شل شدن این عضله میشوند که عبارتند از گوجه فرنگی، مرکبات، سیر، پیاز، شکلات، قهوه، الکل، محصولات کافئین دار و نعنا. غذاهای پر چربی و پر روغن (اعم از روغن حیوانی یا گیاهی) اغلب منجر به سوزش معده میشوند. برخی داروها، استرس و کمبود خواب نیز موجب افزایش تولید اسید شده و سوزش معده ایجاد میکنند. سیگار کشیدن نیز میتواند عضله منقبض کننده مری را شل کرده و اسید معده را تحریک کند و موجب سوزش معده شود. سیگار یکی از مهمترین عوامل منجر به سوزش معده در افراد سیگاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *